Til forsiden

Et samarbeid mellom

Bli elektronisk bruker og bruk offentlige tjenester på nett

Å være elektronisk bruker betyr at du har en elektronisk ID, for eksempel MinID eller BankID. Da kan du blant annet sjekke dine inntekter og arbeidsforhold på nett.

Slik får du MinID

  1. Du må først bestille et PIN-kodebrev. Det vil ta noen dager før du får det i posten til den folkeregistrerte adressen din. Hvis du ikke har registrert en norsk postadresse, vil du få PIN-kodebrevet sendt til adressen du har oppgitt i utlandet.
  2. Når du har fått PIN-kodebrevet i posten, kan du lage en elektronisk bruker og bruke den til å logge deg på offentlige tjenester på nett.

Les mer om registrering og innlogging med MinID.

Slik får du BankID

For å bestille BankID, må du kontakte banken din. Når du har aktivert BankID i banken din, kan du bruke den til å logge deg på offentlige tjenester på nett.

Les mer om bestilling og innlogging med BankID.

Har du ikke identitetsnummer?

Du trenger et identitetsnummer (d-nummer eller fødselsnummer) for å bli elektronisk bruker. Hvis du er fra et EU/EØS-land, får du et identitetsnummer når du søker om skattekort. Hvis du er fra et land utenfor EU/EØS, får du et identitetsnummer når du har fått innvilget oppholdstillatelse.

Dette kan du gjøre som elektronisk bruker

  • Du kan sende inn søknader uten å møte hos politiet eller hos Skatteetaten, og uten å sende dokumenter i posten.
  • Du kan få dokumenter og brev fra Skatteetaten, politiet, UDI og andre offentlige tjenester på nett i stedet for i posten.
  • Du kan sjekke og levere skattemeldingen din, søke om og endre skattekort ditt og endre adresse på Min side.
  • Du kan sjekke hva arbeidsgivere rapportere om deg, for eksempel inntekten din, skattetrekket ditt og arbeidsforholdene dine.
  • Du kan se gjennom alle meldinger og dokumenter som er sendt mellom deg og offentlige tjenester.

Slik bruker du Skatteetaten sine tjenester på nett

Min Side er en egen side hvor du kan logge deg inn og bruke Skatteetaten sine tjenester.

Søke om skattekort

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Bestill skattekort, frikort eller endre forskuddsskatt.

Endre skattekort

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Se og endre skattekort.

Se og levere skattemelding

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Se, endre og levere skattemelding.

Se skatteoppgjør

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Se utregning. Trykk på Se hele skatteopgjøret i Altinn-innboksen for flere detaljer.

Se inntekt, skattetrekk og arbeidsforhold

Trykk på Arbeidsgiver, deretter Se hvilke opplysninger arbeidsgiver har sendt Skatteetaten.

Melde deg ut av kildeskatt på lønn

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Ønsker du å melde deg ut av kildeskatt på lønn? og deretter Til siden for å melde deg ut av ordningen.

Endre adresse i Norge

Trykk på Se og endre mine opplysninger i Folkeregisteret.

Bestille attest

Du kan bestille attester på Skatteetaten sine sider. Du kan blant annet bestille fødselsattest, bostedsattest eller bekreftelse på foreldreansvar.

Husk å oppdatere kontaktinformasjon og språk

Offentlige etater sender deg varsling på SMS eller e-post når du har fått et brev elektronisk. Logg inn på din elektronisk bruker profil for å sjekke at du har registrert riktig kontaktinformasjon eller for å endre språket som brukes i varslinger og dokumenter.