Til forsiden

Et samarbeid mellom

En elektronisk ID gir deg tilgang til offentlige tjenester på nett

En elektronisk ID er et identitetsbevis som bekrefter hvem du er. Det er en rask, effektiv og trygg måte å få tilgang til digitale tjenester fra stat og kommune på. Du kan blant annet sende inn søknader, sjekke og levere skattemeldingen din, sjekke inntekten og arbeidsforholdet ditt og endre adresse på nett.

De vanligste elektroniske ID-ene er MinID og BankID.

Slik får du MinID

  1. Du må først bestille et aktiveringsbrev. Det vil ta noen dager før du får det i posten til adressen du har registrert hos Skatteetaten. Hvis du ikke har registrert en norsk postadresse, vil du få aktiveringsbrevet sendt til adressen du har oppgitt i utlandet.
  2. Når du har fått aktiveringsbrevet i posten, må du følge instruksene i brevet for å lage en elektronisk ID. Når du har laget en elektronisk ID, kan du bruke den til å logge deg på offentlige tjenester på nett.

Les mer om registrering og innlogging med MinID.

Slik får du BankID

For å bestille BankID, må du kontakte banken din. Når du har aktivert BankID i banken din, kan du bruke den til å logge deg på offentlige tjenester på nett.

Les mer om bestilling og innlogging med BankID.

Har du ikke identitetsnummer?

Du trenger et identitetsnummer (d-nummer eller fødselsnummer) for å få en elektronisk ID. Hvis du er fra et EU/EØS-land, får du et identitetsnummer når du søker om skattekort. Hvis du er fra et land utenfor EU/EØS, får du et identitetsnummer når du har fått innvilget oppholdstillatelse.

Ikke del den elektroniske ID-en din med andre

Den elektroniske ID-en din er privat og det er bare du som skal bruke den. Det er viktig at du bruker ditt eget telefonnummer og din egen e-postadresse når du lager en elektronisk ID. Hvis du deler identitetsnummer og passord med venner, familie, arbeidsgiver, regnskapsfører eller andre, kan identiteten din misbrukes.

Dette kan du gjøre når du har en elektronisk ID

  • Du kan sende inn mange søknader uten å møte hos politiet eller hos Skatteetaten, og uten å sende dokumenter i posten.
  • Du kan få dokumenter og brev fra Skatteetaten, politiet, UDI og andre offentlige tjenester på nett i stedet for i posten.
  • Du kan sjekke hvor mye du betaler i skatt, sjekke og levere skattemeldingen din, søke om og endre skattekort ditt og endre adresse på Min side.
  • Du kan sjekke hva arbeidsgivere rapporterer om deg, for eksempel inntekten din, skattetrekket ditt og arbeidsforholdene dine.
  • Du kan se gjennom alle meldinger og dokumenter som er sendt mellom deg og offentlige etater.

Slik bruker du Skatteetaten sine tjenester på nett

Min side er en egen side hvor du kan logge deg inn og bruke Skatteetaten sine tjenester.

Søke om skattekort

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Bestill skattekort, frikort eller endre forskuddsskatt.

Endre skattekort

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Se og endre skattekort.

Se og levere skattemelding

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Se, endre og levere skattemelding.

Se skatteoppgjør

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Se utregning. Trykk på Se hele skatteoppgjøret i Altinn-innboksen for flere detaljer.

Se inntekt, skattetrekk og arbeidsforhold

Trykk på Hentet skattekort, deretter Se opplysningene de har sendt oss om inntekten din.

Melde deg ut av kildeskatt på lønn

Trykk på Gå til Min skatt, deretter Ønsker du å melde deg ut av kildeskatt på lønn? og deretter Til siden for å melde deg ut av ordningen.

Endre adresse i Norge

Trykk på Se og endre mine opplysninger i Folkeregisteret. Hvis du har et d-nummer, trykker du på Endre postadresse. Hvis du har fødselsnummer, kan du enten velge Flytte i Norge eller Endre postadresse.

Bestille attest

Trykk på Se og endre mine opplysninger i Folkeregisteret og deretter Bestille attest eller utskrift.

Husk å oppdatere kontaktinformasjon og språk

Offentlige etater kontakter deg på SMS eller e-post når du har fått et digitalt brev. Logg på med den elektronisk ID-en din for å sjekke at du har registrert riktig mobilnummer eller e-postadresse. Du kan også velge hvilket språk du vil få dokumenter og meldinger på.